Optioneel: een default debiteur per betaalmethode - waarom?

Standaard wordt voor iedere bestelling in de webwinkel een (nieuwe) debiteur aangemaakt in het boekhoudpakket; of als deze daar al bestaat (matching obv emailadres) te hergebruiken.

Sommige klanten kiezen ervoor om een vaste "default debiteur" per betaalmethode in te stellen (als ze geen behoefte hebben aan die debiteuren-informatie in de boekhouding en/of als ze het afletteren van geldstromen overzichtelijker willen maken). Als je dat wilt kun je een debiteur in de boekhouding aanmaken met een aansprekende naam (vb Mollie bestellingen).

Bij de koppeling op het Dashboard >> Configuratie >> Betaalmethode .... wijzigen kun je dan via de pull-down aan de rechterkant die aangemaakte default debiteur terug vinden en vastzetten.

Nota bene: het is hierbij dus mogelijk om de online betaalde betaalmethoden op een vaste debiteur te boeken en voor de "op rekening" betaalmethode te boeken op de eindklant (debiteur).

Let op: als je een ICP boeking hebt (zakelijk 0% binnen EU) wordt er altijd op de eind-debiteur geboekt, ookal heb je vaste debiteuren ingesteld. Dit is immers nodig voor een geldige ICP opgaaf.

Labels: Afletteren, Betaalmethode