Worden retouren ondersteund bij WooCommerce?

We hebben ondersteuning voor WooCommerce refunds. Om refunds door te zetten geef je de status Refund op op het dashboard https://uwkoppeling.webwinkelfacturen.nl, tab Configuratie. Let op, de koppeling ondersteunt alleen volledige refunds. De optie partially-refunded ondersteunt de koppeling niet.

De koppeling gaat 30 dagen terug in de tijd om refunds op te halen en door te zetten. Refunds van langer dan 30 dagen geleden dien je handmatig in je boekhoudsysteem te plaatsen. Voor refunds dient de bestelling in WooCommerce de status refunded te hebben.

Indien je een migratie van oudere bestellingen laat uitvoeren voor een WooCommerce koppeling, worden refunds niet meegenomen in de migratie.

Refunds kunnen bestaan uit een refundbedrag en/of refundregels. Het is in WooCommerce mogelijk om een refundbedrag toe te voegen zonder refundregels. De refund van verzendkosten wordt nooit als aparte regel toegevoegd, maar komt wel in het refundbedrag terug.

Bij een refundbedrag zonder regels is het onmogelijk om de BTW correct te bepalen. De koppeling gaat hier zo goed mogelijk mee om en wel als volgt:

  1. Indien het refundbedrag groter is dat de som van de bedragen op de refundregels dan wordt de delta tussen deze waarden berekend.
  2. Allereerst worden de verzendkosten van deze delta afgehaald. De koppeling maakt een extra transactieregel aan in het boekhoudsysteem en gebruikt voor dit bedrag het BTW percentage op de Verzendkosten.
  3. Blijft er na het verminderen van de delta met de verzendkosten een bedrag over dan wordt dit bedrag indien mogelijk onder 0% BTW in het boekhoudsysteem geboekt.

Let op: Als je meerdere refunds toevoegt aan een bestelling dan zal de koppeling iedere refund aparte verwerken. De koppeling verzamelt dus niet eerst alle refunds en zet deze als een refund door. Dat betekent dat als je alleen bedragen refund zonder onderliggende regels de koppeling per refund bovenstaande stap 2 gaat uitvoeren.

De best practice is om bij een refund de regels te refunden en het niet aparte bedragen te gebruiken. Indien je een bedrag refund zonder onderliggende regels dan kan het zijn dat de refund niet of foutief wordt doorgezet naar je boekhoudsysteem. Daarnaast is er per bestelling maximaal 1 refund.

Welk referentienummer van de refund (of combinatie van nummers) we kunnen doorzetten (bestelnummer, bestel-id, refund-nummer of refund-id) hangt af van het boekhoudsysteem en de entiteit waarop we boeken. Indien je specifiek wilt weten wat voor jouw koppeling mogelijk is, kun je een email sturen naar webcare@webwinkelfacturen.nl ovv je licentiesleutel.

 

Labels: Credit