Webwinkels: Besteldatum of factuurdatum

Onze webwinkel-koppelingen zetten in de meeste gevallen de besteldatum door en niet de factuurdatum. Dat is niet iets dat aangepast kan worden.

Wij krijgen soms vragen waarom wij de besteldatum hanteren en niet de factuurdatum of verwerkdatum. Daar zijn verschillende redenen voor:

  1. Bij het ophalen van bestellingen komt de besteldatum mee en niet de factuurdatum
  2. Bij het overgrote deel van webwinkel-bestellingen wordt er direct betaald en is dus BTW verschuldigd op de besteldatum
  3. Na overleg met accountants hebben wij moeten constateren dat de bestel-datum in verreweg de meeste situaties de logische keuze is

Wij doen geen uitspraak over specifieke situaties. Er kunnen aparte afspraken zijn gemaakt zodat de merchant de factuurdatum leidend mag maken. Of dat de merchant met het kasstelsel werkt.

Als het voor jullie belangrijk is dat de factuurdatum leidend is dan zal onze koppeling niet geschikt zijn, tenzij in jullie webwinkel de bestel- en factuurdatum in de meeste situaties dicht bij elkaar liggen.