De totalen per bestelling in OpenCart verschillen van de totalen per bestelling in het boekhoudsysteem. Niet een paar centen, maar euro's. Hoe kan dat?
Er zijn een paar mogelijke oorzaken voor verschillen in OpenSource webwinkels - zoals OpenCart - en de boekhoudsystemen:
a. Misschien maak je gebruik van een extensie voor kortingen en komen deze kortingen niet door? Je herkent dat doordat de totaalbedragen in je boekhoudsysteem hoger zijn dan in je webwinkel. De koppeling ondersteunt standaard OpenCart webwinkels, geen extensies. Voor kortingen kunnen we echter wel vaak iets doen, dus neem vooral contact met ons op.
Speciaal aandacht is nodig voor de kortingen die via couponcodes worden doorgegeven. Als bij een couponcode geen producten worden doorgegeven dan wordt de korting over alle producten gerekend. Ook als het een percentage korting is. Zo kan het gebeuren dat de koppeling op een andere korting komt dan de bestelling heeft.
Het kan ook zijn dat er verschillen ontstaan doordat de kortingen anders teruggerekend worden als de bestelregels in de bestelling verschillende BTW tarieven hebben.
Helaas zullen bestellingen die met een hierdoor veroorzaakt verschil worden tegengehouden, handmatig in het boekhoudsysteem gezet moeten worden.
b. Een andere reden voor verschillen is dat de BTW op Verzendkosten niet correct geconfigureerd is in de OpenCart webwinkel.
Over verzendkosten moet BTW berekend worden. OpenCart slaat voor bestellingen BTW bedragen per BTW soort op. BTW bedragen voor Verzendkosten worden dus niet apart opgeslagen. De koppeling berekent de BTW voor Verzendkosten op basis van het hoogste BTW tarief bij de producten.
Als Verzendkosten in de bestelvolgorde genoemd worden VOOR de BTW bedragen dan gaat de koppeling er van uit dat de Verzendkosten excl BTW zijn doorgegeven. De berekende BTW wordt opgeteld bij de Verzendkosten.
Als Verzendkosten in de bestelvolgorde genoemd worden NA de BTW bedragen dan gaat de koppeling er van uit dat de Verzendkosten incl BTW zijn doorgegeven. De berekende BTW wordt niet opgeteld bij de Verzendkosten.
In OpenCart kun je het veld [sort_order] aanpassen, om dit te verhelpen.
Het werkt als volgt:
– De [sort_order] van de BTW is 5
– Alle totalen met een [sort_order] kleiner dan 5 interpreteert de koppeling als een bedrag excl BTW
– Alle totalen met een [sort_order] groter dan 5 interpreteert de koppeling als een bedrag incl BTW
Als de verzendkosten een [sort_order] 3 hebben, krijgt de koppeling het als excl BTW door.
Indien de [sort_order] van bestaande bestelling voor de verzendkosten – veld [code] = shipping – aangepast kunnen worden naar waarde 6 dan kunnen de bestellingen opnieuw worden aangeboden en zullen ze wel worden doorgezet.